Amerikaanse ouderen leven steeds langer en gezonder. Ze kijken niet op een dollar meer of minder bij de aankoop van een nieuwe wagen, terwijl jongeren de auto links laten liggen.

“Is ‘ie aan?! Is ‘ie nog stééds aan?!” In een Amerikaans Volkswagen-spotje ruziën drie vriendinnen op leeftijd in een stilstaande auto over of een diesel nou luidruchtig is of niet. De nieuwe Volkswagen Diesel van één van hen is kennelijk geruisloos, want vriendin Mary wil maar niet geloven dat de motor loopt.

Volkswagen gebruikt de kijvende besjes in zijn campagne om ‘ouwewijvenverhalen’ over diesel uit de wereld te helpen. Maar de drie dames zijn een goede afspiegeling van een groep consumenten die steeds belangrijker wordt voor de Amerikaanse auto-industrie, schrijft Bloomberg: bejaarden.

Vergrijzing op de weg

De Amerikaanse wegen zijn aan het vergrijzen. Tussen 2003 en 2013 nam het aantal 65-plussers met een geldig rijbewijs toe met 29 procent. Er zijn nu 3,5 miljoen Amerikaanse automobilisten ouder dan 84, een toename van 43 vergeleken met tien jaar geleden.

En dat terwijl steeds minder Amerikaanse tieners de stap naar de autodealer zetten. Ze hebben er geen belangstelling, of geen geld voor. De afgelopen tien jaar nam het aantal autorijders onder de 20 af met drie procent. Bovendien bulken ouderen van het geld, vanwege de aantrekkende aandelen- en huizenmarkt.

Liefst een Corvette of Harley

Automobilisten van 75 jaar en ouder registreerden zes keer zoveel auto's als 18-24-jarigen. En daarbij gaan ze niet voor kleine, goedkope modellen. Grote sedans, minibusjes (handig voor de kleinkinderen) en sportwagens als de Chevrolette Corvette zijn populair. Bij Harley-Davidson kijken ze niet op van wéér een tachtigjarige in de showroom, vertelt het hoofd marketing van de motorfietsenfabrikant.

Andere ontwikkelingen spelen ook mee. Amerikanen leven steeds langer en blijven langer gezond. Bovendien is het ook makkelijker geworden voor bejaarden om te rijden. In veel modellen zit nu standaard noodremhulp (EBA), net als sensoren die waarschuwen bij een dreigende aanrijding of het verlaten van de rijbaan. Vanaf mei 2018 wordt een achteruitrijcamera verplicht op alle nieuwe auto's in de VS. Nog een reden voor ouderen om een nieuw model te kopen.

Jong geleerd

De jongere potentiële autokopers hebben het moeilijk. Inkomens liepen terug na de recessie in 2008, en veel Amerikanen onder de 35 kampen met een enorme studieschuld. Toch is het niet waarschijnlijk dat automakers zich nu specifieker op ouderen gaan richten.

In de branche geldt een oude wijsheid: jong geleerd, oud gedaan. Kweek op jonge leeftijd loyaliteit voor je merk, is de gedachte. Automerken zullen daarom blijven vechten voor de jongeren die wél een auto kopen, verwachten analisten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl